Moodne traktor nõuab kapteniks oskuslikku arvutimeest

Kuido Saarpuu
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Pea 35 aastat traktorirooli keeranud OÜ Estonia mehhanisaatori Urmas Küti liikuvaks töökabinetiks on tänapäevast tehnikat täis traktor Fendt. Säti rool paika, vajuta nupule ja traktor liigub – täielik ulme!

«See on traktorimaailma Mercedes-Benz, imeline masin!» kiidab Urmas oma rohelist värvi Saksamaal toodetud tööhobust, kui me ta Kahala küla lähistelt heinamaalt siloks minevat rohtu niitmast tabame.

Fendt´i kaubamärki ja kahte tema käsutuses olevat selle firma traktorit ta usaldab: kabiinist väljuv mees kannab ka sama brändi kirjadega mütsi ja tunkesid. Kõik on puhas ja soliidne. Eraldi tööriided on küll olemas, kuid ilmselgelt on õliste tunkede aeg maandunud tehnikaajaloo prügikasti.

Moodne põllumajandustehnika on võimas. Suure traktori küljes on 8,3meetrise lõikelaiusega niiduk ning töö edeneb mühinal (tegelikult sahinal, sest Fendt ei möirga just üleliia – toim).

Uut (jutuksolev masin on neli aastat vana) traktorit ei saa vanade veneaegsete masinatega võrreldagi. Urmas Küti liikuv töökabinet pole just ülemäära suur, kuid mugavusvarustusega seal kokku hoitud pole. «Kabiin ja iste on õhkpatjadel, sees on konditsioneer, väljavaade on hea,» loetles ta. «Tänu GPSile on traktor võimeline ka ise sõitma, mina panen vastava programmi peale. Olen nagu piloot, kes jälgib, et süsteem töötaks.»

Eraldi puldid on haakeriistadele. Üldse on tuttavlikud kangid asendunud puutetundlike ekraanide ja värviliste nuppudega. Nendega opereerimiseks peab olema omajagu nutti. Ega Urmaski soovinud algul T-150 pealt tulles ümber õppida, kuid nüüd ta mõnda muud masinat istumise alla ei tahaks.

Traktorikabiinis on Urmasel ka tahvelarvuti, kust agronoomilt tulevaid töökäskusid lugeda või vabadel hetkedel läbi interneti televiisorit, näiteks ETVst «Maahommikut» järel- või otse vaadata. Esiklaasi ülaservas on aga koha leidnud salvestav autokaamera, millega varastel suvehommikutundidel metsloomade liikumist tabada. Põdrad ja mõned hirvedki on rohelise traktoriga tuttavad ega pelga seda eriti.

Tööpäevad venivad Urmasel umbes 10–12 tunni pikkuseks. Alustada tuleb sageli juba viiest hommikul ja tegema peab seda, mida parasjagu vaja: külvama, niitma, kündma. Kui hea põld rataste all, siis Urmas söögipausiks peatust ei tee – traktor sõidab ja tema keerab kodust kaasapandud supitermose lahti. Vesi või kohv kustutab janu ja külalistele pakkumiseks tuleb panipaigast välja šokolaadikommegi. Neid me siis söömegi,  mahe raadiomuusika jahedas kabiinis kõrvu paitamas.

Teistsugust tööd, näiteks päevast päeva mõnes kontoris istuda, Retlast pärit, kuid Türil elav Urmas Kütt teha ei sooviks. Traktoriroolis saab olla omaette ja omaenda aja peremees. Nii oli ja nii jääb, vähemalt mõneks ajaks veel! Kuuajaline puhkus ootab ees detsembris, enne tuleb kevadest sügiseni tööd vihtuda, nagu ikka.

Olgu veel öeldud, et traktori Fendt 828 hind (uuena umbes 200 000 eurot) küündib väga luksusliku sportauto mängumaale. Auto24 müügiportaalist saab selle summa eest näiteks Porsche Panamera Turbo või Bentley Continental GTC ja raha jääb pisut ülegi.

3 nädala pärast täitub Urmas Kütil traktoriroolis 35 tööaastat. Belarussiga töötas ta kaks, T-150ga 16 aastat ja 1998. aastast on ta tänapäevasemate masinate peal. Iseenesest võiks juba pensionile mõtlema hakata.

21 kraadi on tänu konditsioneerile töötraktoris. Vähem hakkaks tervisele ja rohkem pole samuti hea.

15 000 töötundi sai Urmas eelmise Fendt´i traktoriga viie aastaga kirja. Praegusel tööloomal on ees 7500 töötundi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles