Kampaania taunib liikluses liigset kiirustamist

Järva Teataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kaspar Pokk/ Kanal 2

Eile alustas Maanteeamet koostöös Politsei- ja Piirivalveametiga taas meeldetuletavat liiklusohutuskampaaniat lubatud piirkiirusest kinnipidamiseks ja ohutu sõidukiiruse valikuks. Kampaania põhisõnum on endine: piirkiirusel on põhjus!

Maanteeameti peadirektori asetäitja Lauri Lugna sõnul keskendub kampaania küll 25–40-aastastele meesterahvastele, kuid laiemalt on see suunatud kõikidele sõidukijuhtidele. „Juhid ületavad piirkiirust sageli ning seda ei peeta oluliseks rikkumiseks. Nii tõlgendataksegi 90 km/h märki 100 km/h märgina, kuna käitumisnormiks on võetud, et +10 kilomeetrit tunnis kiiruse ületamine ei ole ohtlik,“ kirjeldas Lugna valitsevat olukorda ja selgitas, et kuna kiirust ületava juhi jaoks on lubatud kiirusel eessõitev sõiduk liiga aeglane, alustab ta esimesel võimalusel möödasõitu, andmata aru, kui väike on tegelik ajavõit ja kui palju ohtlikke möödasõite võiks lubatud piirkiirusel sõites ära jääda.

Ka asulas on piirkiirusel 50 km/h reaalne põhjus – linnas kuival asfaldil sõites on peatumisteekond 29 m, mis on piisav maa ohutuks peatumiseks, kui 30 m eemal ilmub teele jalakäija või jalgrattur. 10 km/h kiiremini sõites on pidurdusteekond juba 10 m pikem ja jalakäijale otsasõidu hetkel on auto kiirus endiselt u 40 km/h – selline kokkupõrge lõppeb jalakäijale reeglina raskete vigastustega. Kui sõiduki kiirus on kokkupõrke hetkel aga 64 km/h, on jalakäija hukkumise tõenäosus lausa 85%,“ rääkis Lugna.

Kui sõita 10 km kiirusega 100 km/h, on ajavõit  90 km/h võrreldes kõigest 40 sekundit. Ehk teisisõnu – sõites 100 km kaugusele keskmisest lubatud sõidukiirusest (90 km/h) 10 km/h kiiremini, jõuad kohale vaid 7 minutit varem, kuid asetad ohtu nii iseenda, oma lähedaste kui ka kaasliiklejate elu.

Alanud kampaania tugineb 2012. ja 2013. aastal loodud kontseptsioonile ning selle põhisõnum on endine – piirkiirusel on põhjus.

2013. aastal läbi viidud  kiiruskäitumise küsitlusuuringu järgi peab 71% juhtidest aktsepteeritavaks kiiruse ületamist kuni 10 km/h. (JT)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles